Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Monday, January 4, 2010

Tak sedar je!!!!!!!!!!

'Bukan alasan naikkan harga'


ABDUL Khasani Musa menaikkan notis harga makanan dan minuman di warungnya yang masih kekal ketika tinjauan di sekitar Kuantan, semalam.

Kos tambahan ditanggung pengusaha makanan, minuman terlalu kecil

KUALA LUMPUR: Industri pengeluaran makanan dan minuman tidak mempunyai sebarang alasan untuk mengeksploitasi kenaikan harga gula dengan menaikkan harga makanan dan minuman pada kadar yang membebankan pengguna kerana ia hanya menyebabkan peningkatan kos pengeluaran maksimum sebanyak lima sen.

Bagi memastikan peniaga tidak menaikkan harga pada kadar yang melampau, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), dijangka mengadakan dialog dengan persatuan peniaga makanan dan industri tenusu, Jumaat ini.

Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd Zain Mohd Dom, menegaskan kenaikan maksimum lima sen itu diperolehi berdasarkan pengiraan kandungan gula dalam pengeluaran makanan dan minuman oleh kementerian itu.

"Adalah keterlaluan jika ada peniaga menaikkan harga makanan dan minuman pada kadar yang membebankan. "Lagipun kos tambahan yang ditanggung peniaga atau pengeluar hanyalah pada kadar maksimum lima sen sahaja," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kebimbangan pengguna berhubung kenaikan harga barang disebabkan peningkatan harga gula yang berkuat kuasa kelmarin.

P/S :- Sedar tak sedar,harga gula dah naik.Oleh itu ada pihak yang akan cuba utk menaikkan harga barang.Tapi orang tak perasan biasanya sebab banyak lagi HAL BESAR yang sedang BERLAKU dalam masa yang sama.Contoh,enjin jet hilang,kemasukan ke sekolah,gereja dan macam2 lagi.Jadi hal ini tak masuk dalam senarai PENTING perhatian rakyat.Tapi nak buat macam mana,kan Malaysia Boleh!Semua boleh.Naik harga boleh,kena tipu boleh,lektrik naik,air naik pun boleh.Hemmm.Tak tahulah!

Sumber dari http://www.pemudajerantut.blogspot.com/

No comments: