Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Wednesday, January 13, 2010

Betul ke ni Tan Sri??????

Ekonomi negara dijangka positif

PUTRAJAYA 12 Jan. – Malaysia dijangka mencatatkan pertumbuhan positif pada suku keempat tahun lalu berbanding penguncupan yang berlaku pada tiga suku pertama.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, pelbagai petunjuk ekonomi menunjukkan Malaysia mencapai kadar pertumbuhan yang positif, tahun lalu.

Katanya, keadaan itu akan membantu negara mencapai kadar pertumbuhan tahunan melebihi lima peratus pada tahun ini.

“Walaupun saya tidak dapat menyatakan sejauh manakah kadar positif tersebut tetapi saya yakin Malaysia mampu capai kadar pertumbuhan yang positif.

“Malaysia telah mencatatkan kadar pertumbuhan negatif pada tiga suku sebelum ini iaitu masing-masing pada negatif 6.2, negatif 3.9 dan negatif 1.2 peratus.

“Petunjuk-petunjuk ekonomi yang ada bagaimanapun menunjukkan kadar kita adalah positif pada suku seterusnya,” kata beliau.

Nor Mohamed berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dan Kumpulan Perniagaan Oxford mengenai penerbitan Laporan Malaysia 2010 di sini hari ini.

“Selain itu, harga minyak dan komoditi yang tinggi juga menguntungkan Malaysia yang merupakan pengeluar produk itu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Nor Mohamed berkata, kadar tol baru untuk lebuh raya di Semenanjung akan diketahui dalam tempoh suku pertama negara ini selepas ia diluluskan oleh Kabinet.

Kami kata:- Kata2 menteri ni kadang-kadang buat orang pening je.Setahu saya,ada member saya seorang guru memberitahu bahawa Skim Bantuan Tuisyen telah dimansuhkan.Mungkin pencapaian tidak memberansangkan.Sahabat saya seorang technician di DBKL kata kadar overtime(OT) telah dikurangkan hampir 2/3. Seorang lagi rakan di PETRONAS Kemaman kata,seramai 9000 orang pekerja akan mula diberhentikan.Macam tu juga kata seorang lagi rakan saya di industri automotif negara bahawa ribuan pekerja akan diberi pilihan atau Skim VSS(dalam erti kata lain,berenti lah tu!)Jadi petunjuk2 ini tak menggambarkan keadaan ekonomi semakin pulih.Mungkin Menteri cakap nak sedapkan hati orang ramai je kut!

No comments: