Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Saturday, January 30, 2010

GTP kurangkan jenayah



PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak meneliti perancangan pengangkutan sambil diperhatikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat dan pada pelancaran Program Transformasi Kerajaan Pelan Hala Tuju, di Kuala Lumpur, semalam.

Program wujudkan persekitaran selamat: Hishammuddin

KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yakin pelbagai langkah kerajaan bagi mengurangkan jenayah menerusi Program Transformasi Kerajaan (GTP) dapat mewujudkan persekitaran selamat demi kesejahteraan hidup rakyat.

Beliau berkata, sama ada orang ramai akan berasakan diri mereka selamat bergantung kepada pelaksanaan pelbagai langkah yang sudah ditetapkan dalam GTP.

"Ia sebenarnya satu isu mengenai keutamaan apa yang kita boleh buat. Jika kita memberi fokus kepada keutamaan ditetapkan itu, saya yakin kita boleh mencapai sasaran ditetapkan," katanya yang dipertanggungjawabkan untuk Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) membanteras jenayah.

Hishammuddin berkata, pelaksanaan langkah ditetapkan GTP terbukti berkesan apabila kadar jenayah jalanan menurun menerusi tindakan kerajaan menambah 4,000 anggota polis bagi meningkatkan kawalan di kawasan dikenal pasti berlaku kadar jenayah tinggi.

"Daripada langkah sudah dilaksanakan itu, kita sudah nampak keberhasilan apabila peratus kadar jenayah jalanan menurun 6.7 peratus pada suku keempat 2009 berbanding suku kedua 2009 ketika GTP baru saja bermula," katanya.

"Rakyat sendiri yang akan menilai sejauh mana KPI mampu dicapai untuk mewujudkan kerajaan yang telus dalam setiap perkara yang dirancang dan dilakukan," katanya.

Kami kata:-Pelbagai langkah tu macam2 je bunyinya.Pada kami,langkah yang pertama perlu diambil adalah mengurangkan bebanan pihak Polis dari menjaga ceramah2 yg dibuat oleh PAS atau org lain.Tumpukan pada tugas membanteras jenayah.Bukan tak boleh ada polis,tapi agak-agaklah.Ini dekat sama ramai polis dengan orang dtg dengar ceramah.Lepas tu pulak cuba bayangkan.Anggota polis yang berpangkat Kopral ke bawah boleh pakai Toyota WISH!Banyak benor duit deme ni?Ada sorang tu baru berapa tahun keje,boleh pakai kereta yang harganya lebih RM125,000!Mana dia dapat duit banyak tu?Masuk kampung,Indonesia ada permit pun lari!Sebab apa agaknya?Pikir sendiri la.berkesan ke tidak,kita sama2 tgk nanti!

No comments: