Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Sunday, January 17, 2010

Burung terbang dalam sangkar yang luas!

Usah salah guna Sudut Pidato

Penyampaian berunsur fitnah, langgar garis panduan berdepan hukuman

KUALA LUMPUR: Pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) diingatkan supaya tidak menyalahgunakan kebebasan bersuara melalui Sudut Pidato atau Speakers' Corner yang dihidupkan semula, khususnya menyentuh isu berunsur fitnah atau sensitif.

Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia, (UTM), Prof Datuk Dr Zaini Ujang, berkata pelajar perlu bertanggungjawab terhadap apa yang disampaikan dan bersedia menerima hukuman sekiranya melanggar garis panduan ditetapkan universiti.

"Sudut Pidato ini adalah untuk kebaikan dan membenarkan pelajar melahirkan pandangan mengenai isu semasa atau apa saja perkara, tetapi kalau ada yang berunsurkan fitnah, mereka perlu bertanggungjawab dan menanggung akibatnya," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Beliau mengulas mengenai usaha menghidupkan semula Sudut Pidato oleh IPT tempatan dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menjadi perintis, kelmarin.

Sudut Pidato popular di kalangan mahasiswa bagi menyuarakan pandangan mereka sekitar 1960-an dan 1970-an, sebelum diharamkan menerusi pelaksanaan Akta Universiti Kolej Universiti (Auku) 1971.

Kami kata:-Cadangan ni nampak macam baik dan berkesan.Tapi belum jalan lagi dah macam2 amaran diberi.Kami pun tak setuju kalau ruangan ini digunakan untuk memfitnah.Tapi kalau sekiranya perkara semasa yang agak panas,macam mana?Pada pandangan kami,pelajar akan membuat analisa sendiri atau pemahaman yang berbeza berbanding orang biasa.DUDUK DI 'U' kenalah pantas berfikir!Sekiranya andaian atau pemahaman mereka agak berbeza,adakah ini dikira fitnah?Atau boleh dikira PERCAMBAHAN pemikiran?Yang mana satu sesuai?

No comments: