Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Friday, July 1, 2011

Kawasan Ahli Parlimen merangkap Duta ke Amerika.......

Gadai nyawa pergi kebun

PULAU TIOMAN - Demi sesuap nasi, 15 penoreh getah di Kampung Juara, di sini, terpaksa melupakan bahaya yang menanti mereka ketika menggunakan pontun setiap kali menyeberangi Sungai Mentawak bagi mengutip hasil getah.

Seorang penoreh, Rabidi Alimat, 40, berkata, penoreh getah yang rata-ratanya sudah berusia di kampung itu terpaksa menyabung nyawa setiap kali melalui sungai terbabit berikutan tidak mempunyai jalan darat sejak lebih 20 tahun lalu.


Menurutnya, rata-rata penoreh hanya bergantung harap kepada hasil getah, namun mereka terpaksa bergadai nyawa setiap kali ke kebun terutama jika air Sungai Mentawak naik mendadak ketika air pasang.

“Kami tiada pilihan lain selain mempertaruhkan nyawa setiap kali pergi dan pulang dari kebun memandangkan tiada kemudahan jalan perhubungan seperti jambatan atau sebagainya,” katanya kepada Sinar Harian.

Rabidi berkata, sejak awal pagi, mereka akan keluar ke kebun dan terpaksa menggunakan pontun atau bot rendah yang terapung untuk membawa mereka menyeberangi sungai.

Rakannya, Abbar Mat Sor, 60, berkata, sungai sepanjang 30 meter itu dipercayai dalam dan tidak mustahil ia boleh mengakibatkan kejadian tidak diingini berlaku seperti risiko terjatuh dan lemas.

“Pernah seorang penoreh nyaris terjatuh ke dalam sungai, namun tindakan pantas rakan-rakan lain yang ketika itu berada di tempat kejadian sempat memaut tangan mangsa,” katanya. 


(Cerita lanjut


K.K:-DUN ini adalah di bawah naungan UMNO dan BN.Ahli Parlimennya pula adalah salah seorang MP yang dikira rapat dengan Perdana Menteri.

Tapi malang sikit kerana MP parlimen ini duduknya di Amerika Syarikat.Jadi mungkin tak terfikir orang di tempat dia ni masih guna jalan air untuk pergi menoreh dan mencari rezeki buat ahli keluarga yang lain.

Apa nak jadi agaknya kawasan ini?????

No comments: