Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Monday, August 9, 2010

Ribut Jerantut Hilir,bala atau peringatan???





Beberapa minggu yang lepas,banyak kawasan yang telah dilanda ribut.Dari Tembeling sampai lah ke Bukit Dinding.Tetapi beberapa kawasan cuma mengalami kerosakan yang agak kecil atau minima dalam bahasa standardnya.

Dalam banyak-banyak kawasan itu,ada satu kawasan penempatan di JERANTUT HILIR mengalami kerosakan dan kemusnahan yang agak teruk.Banyak rumah yang telah rosak semasa kejadian ribut tersebut.Pokok kayu jangan ceritalah,BERLAMBAK yang tumbang.

Dan seperti biasa,akan adalah bantuan kepada mangsa-mangsa yang terlibat dalam kejadian malapetaka ini.Contoh apabila berlaku banjir,bantuan makanan adalah antara paling cepat diperolehi oleh mangsa-mangsa tersebut.Dan dalam kes di JERANTUT HILIR ini,bantuan juga telah disampaikan beberapa minggu yang lalu.

Editor mendapat tahu (dari sumber sebelah sana)bahawa Ahli Parlimen Jerantut,YBM Tg Azlan telah memberikan sumbangan lebih kurang RM4 ribu ringgit(Banyaklah tu!).Terima kasih kepada YBM Ahli Parlimen!Memang jasa beliau sejak akhir-akhir ini nampak JELAS dan TERANG!

Masalahnya adalah,sumbangan yang diberi itu mendatangkan beberapa rungutan dari penduduk setempat.Begini ceritanya.

Banyak rumah yang atapnya terbang akibat angin ribut pada waktu malam itu. Ada yang hilang cuma 2 atau 3 keping.Dan ada pula yang hilang sampai separuh rumah.Masalahnya disini,sumbangan yang diperolehi adalah sama banyak.Bukan lah banyak cuma dalam RM300 atau RM400 sahaja.Kalau hilang 2,3 keping duit tu memang lah cukup.Tapi macam mana kalau hilang separuh rumah?Tak banyak yang boleh dibuat dengan duit sebanyak itu.

Ini bukan pasal nilai sumbangan tu,cuma ketidak adilan dalam pemberian sumbangan dalam pemberian bantuan.Bagaimana peranan dan perancangan mereka yang di AMANAHKAN menyampaikan sumbangan tersebut?ADIL itu bukan saja sama rata,tapi sebenarnya meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Contoh,anak yang belajar di UNIVERSITI sudah tentu belanjanya lebih besar dari anak yang bersekolah di sekolah MENENGAH.Amacam?Silap pandang agaknya?????

No comments: