Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Monday, December 6, 2010

Hak orang MELAYU.....


Hari ni saya tak begitu pasti suasana dan cuaca di Jerantut.Ini kerana saya berkunjung ke Kuala Lumpur atas beberapa URUSAN PERIBADI.Cuaca di Kuala Lumpur agak tenang walaupun Polis sudah mula membuat sekatan seAWAL TOL Gombak.Ini mungkin sebab demo bantahan Kenaikan Air ke apa yang di jadualkan diadakan pada petang tadi di Masjid Negara.

Dan saya terpandang tajuk utama dalam satu akhbar ARUS PERDANA yang menampilkan gambar Sultan Selangor dengan kata besarnya JANGAN KACAU HAK MELAYU ke apa ke.Nampaknya hanya sultan-sultan sahajalah yang tinggal dalam memperjuangkan Orang Melayu.

Dan saya teringat tentang kisah di mana ia pernah berlaku kepada beberapa orang rakan saya selepas habis sahaja Peperiksaan SPM kami dahulu.

Salah seorang AYAH kepada sahabat saya ini bergembira dengan pencapaian anaknya yang juga boleh dikatakan cemerlang dalam pelajaran.Tapi tak lama selepas itu,dia mula termenung.

Saya beranikan diri untuk bertanya kepada PAKCIK ini.Kenapa agaknya pakcik ini termenung? Dia menjelaskan bahawa dia sedang memikirkan tentang BELANJA yang akan digunakan untuk menampung pelajaran anaknya itu.dan seperti saya,dia juga seorang MELAYU!

Dia kata masa tu,BIASISWA dah kurang.Mana lagi nak cari duit untuk tampung pelajaran anaknya yang MELAYU itu.Keistimewaan ini sudah kurang sekarang,katanya.

Keistimewaan apa pulak?Keistimewaan MELAYU itu lah!Apa lagi?Tapi dalam hal ini mungkin ramai tidak berfikir yang ISTIMEWA mereka orang MELAYU itu sudah mula terhakis dengan hilangnya BANTUAN dan BIASISWA kepada ORANG MELAYU itu sendiri!Saya ulang,ORANG MELAYU!

Tapi kenapa tidak ada pun MELAYU yang berbunyi tentang HAL ini? ENTTTTTAAAHHHHHLLLLAAAAAHHHHHH!


Kenapa mereka tidak persoalkan bagaimana BIASISWA ini semakin kurang(diganti dengan PINJAMAN PTPTN)?Siapa yang meluluskan PERLUPUSAN Biasiswa ini?Siapa yang bertanggungjawab?Atas arahan dan kuasa siapa?

No comments: