Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Monday, March 7, 2011

Berita dari KERDAU.......

Peneroka Jengka 22, 23, 25 patut dapat RM13,000 hari ini


Peneroka dari Felda Jengka 22, 23, dan 25 sepatutnya dapat wang SES bernilai RM13,000 secara tunai hari ini mengikut janji pilihan raya oleh Timbalan Menteri Datuk Ahmad Maslan ketika berkempen dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kerdau baru-baru ini.

Dalam kenyataan beliau yang disiarkan dalam semua media, Ahmad Maslan berjanji pembayaran akan dibuat pada 7 Mac, iaitu sehari selepas hari pengundian PRK Kerdau.

Namun peneroka dikenakan dengan tiga opsyen iaitu jika menerima bayaran penuh RM13,000, hendaklah membayar kembali RM650 sebulan selama 20 tahun.

Opsyen kedua ialah jika peneroka menerima RM6,500 perlu membayar kembali RM550 selama 20 tahun. Manakala opsyen ketiga jika tidak mahu menerima apa-apa bayaran, peneroka perlu membayar kembali RM400 sebulan selama 20 tahun.

Wang SES ialah wang peneroka yang menukarkan tanaman ladang getah mereka kepada sawit melalui cukai 15 sen (10 sen untuk kerajaan, 5 sen untuk peneroka), yang wajib dikembalikan kepada peneroka.

Ketiga-tiga Jengka berkenaan termasuk dalam Dun Kerdau.

Selain wang SES, peneroka juga dijanjikan dengan wang Skim Insentif Tanam Semula (SITS) iaitu pemberian Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) bertujuan membnatu meringankan beban pekebun kecil sawit termasuk penerok bagi tujuan tanam semula yang dibayar dengan kadar RM1,000 sehektar.

BN melalui calon Umnonya Syed Ibrahim Syed Ahmad menang besar dalam PRK Kerdau 6 Mac (semalam).

No comments: