Pages

Hit Counter

hans holger albrecht

Sunday, January 16, 2011

Apa masalahnya?

PAKATAN mengada-gada atau Umno / BN penakut?????


GABUNGAN PEMUDA PAKATAN RAKYAT melancarkan rasa tidak puas hati dengan mengedarkan Kertas Edaran kepada pengunjung Pasar Malam Hari Selasa (PASAR) di Bandar Inderapura untuk bersama rakyat yang berasa tertekan dengan kenaikan harga barangan kebelangan ini.

Edaran tersebut menyatakan Kenaikan Harga Barang 4 Dalam 1 pada 4 Disember lepas memang tidak boleh diterima akal.
Kenaikan RON 95 naik 5 sen, Disel naik 5 sen, Gas naik 5 sen, Gula naik 20 sen kemudian baru-baru ini RON97 naik lagi.
Edaran itu turut menyatakan tindakan menaikkan harga barang seolah-olah memperbodohkan rakyat dengan ungkapan “ penyelamat subsidi”.(Petikan dari BLOG IDEAKITA)

KK:-Petikan ini saya ambil dari blog yang aktif di Jerantut.Nak tau cerita penuh,baca di blog tersebut.

Kebetulan saya dijemput untuk hadir bersama dalam Program mengedar risalah tentang kenaikan HARGA BARANG di tapak Pasar Malam Inderapura tempohari.Beberapa pihak terlibat.Antaranya ialah PAS Kawasan Jerantut,Dewan Pemuda Pas Jerantut,Dewan Himpunan Penyokong Pas Jerantut dan DAP Jerantut.Jadi pada hari itu terdapat semua wakil kaum utama terlibat secara langsung.

Dan saya antaranya bersetuju dengan beberapa PANDANGAN IDEAKITA di mana,tidak ada langsung wakil dari UMNO atau BN yang turut serta.Mungkin semua orang UMNO atau BN di Jerantut yang KAYA-RAYA kalau tidak pun BERHARI-RAYA.Jadi di sini kita boleh lihat yang TIDAK ADA seorang pun wakil dari BN yang membantah kenaikan harga barangan keperluan harian seperti petrol,bawang dan lain-lain.Kalau begitu,pencapaian apa yang DIUTAMAKAN?

Mungkin sekarang orang kampung selesa dengan harga getah dan sawit yang melambung naik.Jadi mereka tidak kisah akan kenaikan yang boleh dikatakan sedikit kalau dibanding dengan pendapatan mereka.Tapi ada beberapa orang rakan yang berkerja di sektor awam dan mempunyai pendapatan minima sangat merasai kenaikan ini.

Mungkin kali ini rakyat akan dibiarkan bersendirian menanggung kenaikan harga barangan sedangkan ORANG BESAR terus senang dan mewah duduk di atas!

Tapi saya suka melihat bahawa kenaikan harga getah dan kenaikan harga barangan HAMPIR SERENTAK memberi kesan yang sangat besar.Dulu getah harga cuma 50 sen sekilo.Sekarang sudah lebih RM7.00.Tapi kita pulak harga barangan.Kalau dulu GULA cuma RM1.20 sekilo,sekarang sudah lebih RM2.20 sekilo.JADI APA MAKNANYA?????

Jom kita minum teh(kurang GULA) sambil berfikir!!!!

4 comments:

Helang Buana said...

barang naik bising satu dunia. gaji naik ucap terima kasih pun tidak. segala kebaikan kerajaan di sorok, keburukan di tonjolkan. apa kejadah nya weh.

N9 TAHAN said...

Saya bekerja di peringkat bawahan dalam kerajaan.Kenaikan gaji tahunan saya cuma dalam RM43.Saya berterima kasih dengan kerajaan,dengan cara bekerja dengan menepati piawaian, waktu dan cara bekerja.Tetapi belanja yang makin meningkat tidak setara dengan kenaikan gaji.Itu persoalannya.Bukan tidak berterima kasih.Dengan belanja yang makin meningkat akan MEMENINGKAN kepala ramai orang bawahan seperti saya.

Anonymous said...

saya juga bersyukur kepada kerajaan wpun gaji kenaikan tahunan saya rm98.00......tegung tapi kerja dgn ikjlas dan berkesan///

ada syabas UMNO....kerja tak berkesan...asyik ikut punggung orang.

ampu sana dan angguk sini. kalau kita lihat di pejabat cikgu pian, semua orang ada kaitan dgn umno. kalau sejarah mereka bekerja....hampas......jgn mendabik dada cg pian

Anonymous said...

Saya setuju dengan Anon 10:27.
Di tempat kerja saya,ada k/tangan yang ambik cuti semata-mata nak pergi Persidangan Agung UMNO.Sampai seminggu dia ni cuti.Tapi tak boleh nak kata apa,sebab bos kami pun UMNO juga.dan akhirnya banyak kerja yang lambat selesai kerana terlalu lama ambik cuti.ini boleh mengurangkan produktiviti jabatan.